Koperta

Skontaktuj się z nami!

Plusy i minusy postępowania przy roszczeniach za błąd medyczny

< wstecz

Pojęcie błędu medycznego, mimo tego, że coraz bardziej zyskuje na popularności, nadal z perspektywy pacjenta wywołuje wiele niejasności i wątpliwości. Pojawia się szereg pytań, na które trudno znaleźć właściwą odpowiedź.

  1. Kto, kiedy i w jakiej formie może dochodzić swoich praw?
  2. Jakie organy, instytucje i urzędy mogą nam pomóc?
  3. Z jakimi dokumentami wystąpić?

O tym szerzej w kolejnych artykułach.

 

Tymczasem, koncentrując się na możliwościach, jakie stwarza nam ustawodawca – możemy wyróżnić 3 tryby, w jakich możliwe jest skuteczne działanie celem uzyskania rekompensaty za błąd medyczny.

 

Pierwszy tryb

 

Postępowanie karne


Daje możliwość zarówno ukarania sprawcy, jak i nałożenia na niego obowiązku naprawienia szkody, zasądzenia zadośćuczynienia, a także nawiązki (w wysokości max. 100 tys. zł).

 

Zalety:

 

  • wyrok skazujący powoduje, że w procesie cywilnym nie jest konieczne ponowne udowodnienie winy,
  • brak kosztów procesu (lub niewielkie koszty – max. 240 zł),
  • mimo braku wskazania konkretnego sprawcy, np. operację, w czasie której doszło do błędu medycznego, wykonywało kilku lekarzy – stwierdzenie nieprawidłowości będzie rodziło odpowiedzialność odszkodowawczą placówki medycznej.


Wady:

 

  • obowiązek wykazania winy personelu medycznego,
  • proces długotrwały,
  • wynik niepewny i niezależny od aktywności poszkodowanego,
  • do czasu zakończenia procesu karnego może zostać zawieszone postępowanie cywilne,
  • niższa wysokość zasądzanych świadczeń odszkodowawczych niż w procesie cywilnym,
  • praktycznie nie można uzyskać w tym trybie świadczeń rentowych.

 Drugi tryb

 

Postępowanie cywilne

 

Przed sądem cywilnym można dochodzić wszystkich rodzajów roszczeń.

 

Zalety:

 

  • wysokość zasądzanych kwot,
  • wyrok uznający powództwo zobowiązuje pozwanego do wypłaty kwot we wskazanej wysokości,
  • możliwość uzyskania odsetek ustawowych, naliczanych od dochodzonej kwoty za okres postępowania sądowego.

 

Wady:

 

  • konieczne udowodnienie istnienia błędu medycznego, winy personelu medycznego, związku przyczynowego między błędem a jego skutkami,
  • proces długotrwały i skomplikowany,
  • konieczne postępowanie dowodowe (głównie opinie biegłych, przesłuchania),
  • koszty procesu (wpis – 5% wartości zgłaszanych roszczeń, koszty opinii biegłych – w granicach 300 zł – 2500 zł, koszty pełnomocnika)

 Trzeci tryb

 

Postępowanie przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych

 

Umożliwia dochodzenie roszczeń (odszkodowania i zadośćuczynienia) za błędy medyczne, będące skutkiem udzielenia świadczeń zdrowotnych wyłącznie w szpitalu i tylko po 1 stycznia 2012 r. Postępowanie jest pozasądową drogą dochodzenia roszczeń, polegającą na stwierdzeniu, że miało miejsce zdarzenie medyczne. Jego celem nie jest natomiast orzeczenie o winie personelu, rażącym niedbalstwie, umyślności czy rozmiarze szkody.

 

Zalety:

 

  • wnioskodawca musi jedynie uprawdopodobnić, a nie udowodnić zajście zdarzenia medycznego,
  • Komisja działa z urzędu, tzn. sama może np. zażądać od szpitala dokumentacji medycznej, bez udziału wnioskodawcy,
  • niskie koszty działania Komisji – wpis to 200 zł, wynagrodzenie dla biegłego – 300 – 450 zł,
  • wnioskodawca może uzyskać wstępną opinię lekarsko-prawną (orzeczenie), które może stanowić dowód w sprawie przed sądem, choć nie jest dla niego wiążące.

 

Wady:

 

  • Komisja nie może zobowiązać placówki/personelu do zapłaty, a jedynie nakłaniać do ugody,
  • szpital (jego ubezpieczyciel) występując z propozycją ugody, decyduje o wysokości rekompensaty pieniężnej,
  • ograniczona skala roszczeń (100 000 zł – za zakażenie, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia, 300 000 zł – za śmierć pacjenta),
  • brak możliwości dochodzenia roszczeń rentowych,
  • długotrwałość postępowania ze względu na długi czas oczekiwania na opinie biegłych, na których bazuje Komisja (instrukcyjny termin rozpatrzenia wniosku przez Komisję to 4 miesiące),
  • od orzeczenia Komisji przysługuje jedynie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 

Jak wynika z powyższego – dochodzenie roszczeń z tytułu błędu medycznego jest skomplikowane i długotrwałe. Może jednak przynieść wymierne efekty. Potwierdza to coraz większa liczba spraw odszkodowawczych w omawianym zakresie oraz niewątpliwie – praktyka orzecznicza sądów.

 

Podstawa prawna:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny
2. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego
3. Ustawa z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
4. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny
5. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego
6. Ustawa z dnia 23 czerwca 1973 r. o opłatach w sprawach karnych
7. Ustawa z  dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
8. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie zryczałtowanej wysokości kosztów w postępowaniu przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych
9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 lutego 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu oraz warunków ustalania wysokości świadczenia w przypadku zdarzenia medycznego

E.Z.

Więcej informacji na temat świadczeń za błędy medyczne uzyskasz, kontaktując się z nami.

W ciągu 48 godzin bezpłatnie przeanalizujemy każdą sprawę i ocenimy możliwość uzyskania odszkodowania. Przedstawimy Ci jasne warunki współpracy oraz ustalimy harmonogram działań prowadzący do uzyskania świadczeń.

 

Pomagamy pokonać trudności!

Kontakt

Formularz kontaktowy

Wypełnij nasz formularz elektroniczny i przedstaw zarys swojej sprawy.
Nasz ekspert zapozna się z zagadnieniem w ciągu 48 h i udzieli wskazówek!

Załącz plik Upload wybierz plik Nie wybrano żadnego pliku

Dane teleadresowe

ul. Stacyjna 1 lok.12,

53-613 Wrocław

tel.: 71 738 40 40

infolinia: 0 801 01 30 30

mail: biuro@lpsa.pl

NIP: 8992807157

REGON: 366371520

KRS: 0000664624

Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej

VI Wydział Gospodarczy

Wysokość kapitału zakładowego: 5 000 000 zł.

Inspektor ochrony danych osobowych

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Katarzyna Talkowska - Szewczyk

tel. 533 340 387

mail: iod@lpsa.pl

Polityka prywatnoci plików Cookies IP Legal Protection S.A.