Statystyki akcji "Znicz" 2019 a odpowiedzialność kierowcy pojazdu mechanicznego
Od czwartku do niedzieli doszło w Polsce do 268 wypadków drogowych. Zginęło w nich 25 osób, a 346 zostało rannych. Policjanci zatrzymali 1245 nietrzeźwych kierowców - poinformowała Komenda Główna Policji, podsumowując tegoroczną akcję "Znicz". Coroczna akcja organizowana przez policję w okresie Wszystkich Świętych polega na wzmożonych patrolach drogówki na drogach wylotowych i trasach koło cmentarzy, kontrolach trzeźwości kierowców oraz na kierowaniu ruchem w okolicach cmentarzy. W tym roku odnotowano mniej wypadków i ofiar, za to ujawniono więcej pijanych kierowców.
Na kanwie statystyk policyjnych z okresu uroczystości Wszystkich Świętych 2019 roku chcielibyśmy Państwu przypomnieć o odpowiedzialności kierującego pojazdem wobec przewożonych przez niego pasażerów.
Odpowiedzialność cywilna OC oparta jest na:
· zasadzie winy, bądź
· zasadzie ryzyka.
W większości przypadków kierowca pojazdu odpowiada za wyrządzone szkody na zasadzie ryzyka. Odpowiedzialność na zasadzie winy dotyczy tylko pasażerów przewożonych z grzeczności oraz posiadaczy innych pojazdów.
Zasada winy określona jest w art. 415 k.c., którego treść brzmi: „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, zobowiązany jest do jej naprawienia”. Zgodnie z powyższą zasadą osoba poszkodowana zobowiązana jest udowodnić winę sprawcy zdarzenia. Z chwilą udowodnienia winy za odpowiedzialność wywołania szkody sprawca zdarzenia albo podmiot, który w charakterze gwaranta ponosi za nią odpowiedzialność, jest zobowiązany do naprawy powstałych strat.
Przykładem odpowiedzialności cywilnej OC na zasadzie winy będzie przewóz z grzeczności. Jest to nieodpłatne i dobrowolne świadczenie, które regulują przepisy Kodeksu cywilnego. W sytuacji kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego na skutek którego obrażeń ciała bądź śmierć poniesie osoba przewożona, kierujący pojazdem, który się zgodził na przewóz z grzeczności, poniesie odpowiedzialność wyłącznie w sytuacji, gdy ponosi winę za wyrządzenie szkody.
Zasada ryzyka w zakresie odpowiedzialności za szkody osobowe lub majątkowe opisana jest w art. 436 §1 k.c. W przeciwieństwie do zasady winy, zasada ryzyka opiera się na innym założeniu – osoba jeżdżąca pojazdem mechanicznym powinna ponosić odpowiedzialność za szkody wywołane ruchem mechanicznego środka komunikacji. Dlatego też ubezpieczenie OC pojazdów mechanicznych jest obowiązkowe. Od odpowiedzialności w tym zakresie sprawca szkody, jak również podmiot występujący w charakterze gwaranta, mogą uwolnić się tylko wykazując jedną z wskazanych w art. 435 §1 k.c. przesłanek egzoneracyjnych. W celu uwolnienia się od ponoszenia odpowiedzialności za skutki zdarzenia muszą oni wykazywać, że szkoda nastąpiła:
· w skutek siły wyższej, albo
· z wyłącznej winy poszkodowanego bądź osoby trzeciej, za którą to nie ponoszą odpowiedzialności.
Różnica pomiędzy dwoma ww. zasadami jest o tyle istotna, że w sytuacji, gdy mamy do czynienia z jednoczesnym przewozem z grzeczności i brakiem winy kierującego, poszkodowany pasażer nie będzie mógł ubiegać się o odszkodowanie. W związku z powyższym możemy wnioskować, iż przyjęcie odpowiedzialności na zasadzie ryzyka jest zdecydowanie korzystniejsze dla poszkodowanego.
Jednocześnie przypominamy, że w przypadku szkody, pijanym kierowcom grozi regres ubezpieczeniowy, czyli zwrot kosztów za wypadek i kolizję, które ubezpieczyciel wypłaci poszkodowanym.