Koperta

Skontaktuj się z nami!

Nietrzeźwość kierowcy a sytuacja prawna pasażera

< wstecz

Wsiadając do pojazdu z nietrzeźwym kierowcą, w przypadku zaistnienia wypadku można narazić się na przypisanie przez Ubezpieczyciela bądź Sąd bezpośredniego przyczynienia się poszkodowanego do powstania przedmiotowej szkody. Zgodnie z art. 362 k.c. ,,Jeśli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza stopnia winy obu stron".

Jako przyczynienie się poszkodowanego do powstania szkody uważa się każde jego zachowanie pozostające w normalnym związku przyczynowym ze szkodą, za którą ponosi odpowiedzialność inna osoba. Z praktyki oraz orzecznictwa jazda z nietrzeźwym kierowcą jest traktowana jako przyczynienie się do przedmiotowej szkody, jednak w zależności od okoliczności sprawy procent przypisanego przyczynienia może być różny.

 

OD CZEGO WIĘC TO ZALEŻY?

W przypadku, gdy poszkodowany spożywał alkohol z kierowcą bądź wiedział o tym, że kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości, a mimo wszystko zdecydował się na podróż, procent przyczynienia może być wyższy. Analogicznie traktowana jest sytuacje, gdy pasażer przy zachowaniu normalnej ostrożności mógł dowiedzieć się o fakcie, że wsiada do pojazdu z nietrzeźwym kierowcą. Częstą praktyką Zakładów Ubezpieczeń jest przypisywanie przyczynienia nawet w sytuacji, gdy pasażer nie mógł mieć wiedzy na temat stanu nietrzeźwości kierującego pojazdem.  Działania oraz argumentacja profesjonalnego pełnomocnika może udowodnić, że w konkretnym przypadku pasażer nie wiedział o stanie nietrzeźwości kierowcy i tym samym znieść jego przyczynienie się do powstałej szkody.

Kolejną kwestią jest związek pomiędzy stanem nietrzeźwości a zaistnieniem wypadku. Według stanowiska Sądu Najwyższy „osoba, która decyduje się na jazdę samochodem z kierowcą będącym w stanie po spożyciu alkoholu, przyczynia się do odniesionej szkody powstałej w wyniku wypadku komunikacyjnego, gdy stan nietrzeźwości kierowcy pozostaje w związku z tym wypadkiem”( Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 02.12.1985 r. IV CR 412/85 OSP 1986/4/87 )  Oznacza to, że zastosowanie art. 362 k.c. może wchodzić w grę tylko w razie ustalenia, iż nietrzeźwość miała wpływ na powstanie lub rozmiar szkody. W tym miejscu konieczne jest ustalenie czy w przedmiotowych okolicznościach do danego wypadku doszłoby nawet gdyby kierowca był trzeźwy.

Według stanowiska orzecznictwa niedopuszczalne jest przyznawanie bez wyraźnych podstaw jakiegokolwiek procentu przyczynienia. Niestety jednak w praktyce Zakłady Ubezpieczeń nie stosują się do powyższego stanowiska i przyznają asekuracyjnie przyczynienie, nawet w przypadku braku ku temu podstaw.  W związku z powyższym pomoc profesjonalnego pełnomocnika w większości przypadku pomaga obniżyć przyznane przyczynienie i tym samym doprowadzić do wypłaty wyższych kwot zadośćuczynienia i odszkodowania.

Kontakt

Formularz kontaktowy

Wypełnij nasz formularz elektroniczny i przedstaw zarys swojej sprawy.
Nasz ekspert zapozna się z zagadnieniem w ciągu 48 h i udzieli wskazówek!

Załącz plik Upload wybierz plik Nie wybrano żadnego pliku

Dane teleadresowe

ul. Stacyjna 1 lok.12,

53-613 Wrocław

tel.: 71 738 40 40

infolinia: 0 801 01 30 30

mail: biuro@lpsa.pl

NIP: 8992807157

REGON: 366371520

KRS: 0000664624

Sąd Rejonowy dla Wrocławia Fabrycznej

VI Wydział Gospodarczy

Wysokość kapitału zakładowego: 5 000 000 zł.

Inspektor ochrony danych osobowych

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Katarzyna Talkowska - Szewczyk

tel. 533 340 387

mail: iod@lpsa.pl

Polityka prywatnoci plików Cookies IP Legal Protection S.A.